Thursday 12 December 2013

CABUT GIGI KETIKA MENGANDUNG

CABUT GIGI KETIKA MENGANDUNG


SAKIT GIGI GERAHAM

EPISOD 1

Puas sudah aku bertahan dan membuang masa hanya dengan berfikir. CABUT ATAU TAHAN. Kebaikan pada diriku memamglah CABUT! tapi pada kes ibu-ibu mengandung spt aku ni... kebaikan untuk diri perlu aku ketepikan demi keselamatan kandungan. yang jelas.. anak adalah amanah Allah.. jadi yang terbaik adalah TAHAN. 

Bermula hari Isnin malam. aku bertarung dengan sakit gigi yang bukan sekadar berdenyut-denyut.. tapi menyucuk hingga ke akar yang paling dalam.. Kebetulan hari esok hari aku ada appointment dgn doktor di Klinik Ibu&Anak. Scan baby utk kali terakhir disitu.. cuma aku lupa refer pada doktor tu ttg gigiku yang sakit. Mungkin aku teruja dan sangat tersentuh dgn ucapat akhir sang doktor yang berbunyi.. "OK mama.. uri diatas, kepala di bawah... jadi, selamat mekahirkanlah mama..." Rasa mcm mahu bersalin pada saat itu juga.. 

Lps scan tu.. kebetulan aku lalu depan kaunter pendartaran Klinik Pergigian Kudat aku pun gatal-gatal mulut la bertanya pada misi dikaunter. Preggy boleh cabut gigi ka? misi jwp.. tidak boleh.. doktor mmg xakan cabut.. tp kalau mau jumpa doktor gigi saya tiada halangan. Lalu aku pun biberi nombor giliran warna biru yang tertera perkataan "IBU MENGANDUNG" wahh... bertuahnya mengandung... jumpa doktor gigi pun dapat nombor special... 

Doktor tu pun belek-belek la gigi aku.. sepantas sangat mulut doktor tu sebut status² gigi aku... yang paling kerap aku dengar "MOBILE GRADE ONE" dan aku dpt merasa setiap gigi yang dia sebut mobile grade one tu bergoyang. mmg sejak malam tadi aku pun belek² gigi aku.. mmg goyang belaka. tp yang lain tu sekadar goyang tapi tidak sakit. cuma geraham bawah sebelah kanan kalau disentuh mmg sangat sakit dan lebih elok tidak disentuh!

Memandangkan aku mengandung pada trimester ke-3 iaitu 38minggu Doktor gigi mencadangkan: 

  1. Ibu-Ibu yang mengandung mengalami perubahan hormon yang menyebabkan gusi tidak mencengkam gigi sekuat cengkaman ketika tidak mengandung. Sebap tu gigi aku longgar. 
  2. Kadar pengaliran darah yang lebih banyak ketika mengandung membuatkan gusi lebih sensetif dan mungkin akan bengkak.
  3. Ibu-Ibu hamil yang mengalami sakit gigi ketika hamil tidak mestinya mengalami kerosakan gigi... mungkin lebih kepada jangkitan pada gusi. jadi mencabut gigi ketika mengandung bukanlah langkah yang terbaik.. Jadi doktor syorkan aku makan antibiotik dan lihat perubahan lepas bersalin. kalau tidak hilang juga.. dia srh dtg lagi untuk rawatan lanjut. 
  4. Hasil pemeriksaan itu doktor mengesahkan gigi aku sehat dan tiada apa² masalah.. jadi dia cuma bagi aku Antibiotik dan paracetamol 0.5MG. 
Aku akur dengan nasihat doktor.. dengan tabah aku menelan antibiotik dan para cetamol tu 2biji 3kali sehari bermula selasa, rabu dan khamis. Terus terang aku katakan... paracetamol tu tidak membantu langsung malah tiada kesan langsung. Geraham aku makin sakit. Makan, Minum dan tidur mula tidak menetu. Pastilah darah naik dan HB turun kerana kurang tidur dan kurang makan.. jangan kan makan.. minum pun aku rasa sangat sakit. 

Hari Khamis 4.30pm:
dengan cemas aku call hasben aku bwk dia pegi Klinik gigi. mmg aku sudah tidak boleh bertahan lagi.. apatah lagi bila memikirkan sdh byk sgt aku mkn paracetamol yang pastinya tidak baik utk baby... malangnya Klinik TUTUP!! maksudnya... malam ini akan berhempas pulas lagi memerangi sakit gigi. TUHAN KUATKAN HATIKU...

Malam tu aku belek² lagi gigi aku.. dan.. aku perasan ada satu garis keretakan memanjang kebawah pada gigi geraham ku yang sakit.. OH!! NO WONDER LA MINUM AIR PUN SAKIT! sekali lagi dengan cemas aku panggil hasben aku srh dia suluh tepat ke gigi yang aku percayai telah retak tu.. dia pun bersetuju. AKU SANGAT BANGGA DENGAN PENEMUAN ITU dan sedikit terkilan kerana doktor pun tidak menyedari keretakan gigi tersebut. 

BERSAMBUNG... 
[KERANA AKU ADA KERJA] 
 

 

CABUT GIGI KETIKA MENGANDUNG

EPISOD 2:
 
HARI JUMAAT 11.30am:
 
Di Klinik pergigian Dr. Jovins.
aku menceritakan pada Dr. Jovins masalah gigi aku yg terlalu sakit sehingga apa pon tak bley! Dr. Jovins pun terangkanlah serba ringkas bahawa... wanita mengandung sebenarnya boleh cabut gigi. CUMA... kesannya yang kurang baik adalah pada kandungan kerana dos bius yang tidak sesuai untuk baby dalam kandungan.  
 
Aku minta masa discuss kejap dgn hasben aku.. dan keputusan yang kami buat ialah CABUT! dalam hati hanya bertawakal dan sepanjang prosidur itu aku mengusap² perut bgtau baby dlm hati su[aya kuat. Berulang kali aku lafazkan kata² maaf pada baby seandainya dia ada terkesan.
 
Akhirnya dalam masa kurang dari 30minit... selamatlah gigiku dicabut... dan pada ketika penulisan ini selesai baby yg dalam kandungan tu telah lahir... danberusia hampir 4bulan. InsyaAllah setakat ini tiada ada apa² masalah atau kesan dari cabut gigi tu.
 
Malah ketika aku bertarung dgn sakit sebelum semasa dan selepas bersalin... aku tidak ada sebrang sakit lain melainkan sakit bersalin yang umum mengetahui sakit bersalin itu adalah yang ke-2 tersakit selepas MAUT.
 
aku tidak dapat bayangkan mcm mana kalau aku menaggung sakit bersalin dan pada masa yang sama sakit gigi.
 
 
 


42 comments:

  1. Salam.. saya sebenarnya tengah sakit gigi ni... dan sy jugak sedang mengandung anak ketiga.. sebelum ni mmg xpernah sakit.. gg yang sakit pun adalah gg geraham.. saya rasa mcm kes awk jugak ni.. sy pun tak tahan kesakitan.. tapi xda lah smp retak gg tu.. xpasti sampai bila sy akan bertahan.. doakan sy selamat. tq diatas perkongsian yg amat bermakna ini.

    ReplyDelete
  2. Huhuhu sya pun dah 2 hari tahan sakit gigi geraham atas.sedang mengandung dah 34 minggu.Asal mengandung aja gigi mesti sakit.Berlubang le...retak le....sabar ajalah.

    ReplyDelete
  3. Situasi yg sama sy alami skrg ni dan tengah mengandung ank ketiga..peritnya sakit ini.

    ReplyDelete
  4. saya pun sama... anak ke tiga.. dah 33 weeks.. dah 2 hari sakit gigi geraham atas.. td dah tampal tp xde kurang pun sakitnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pn sama mgndung anak ke 3.. Adoiii. Sakitnya tuhan je yg tau. Gg grham..blubang.. Nk cabut tkut efek kandungn..

      Delete
    2. Saya pun ngndung ank ke 3 ni.. 33 minggu.. Gigi ni berlubang.. Xtahan sgt dh ni. Nk cabut tkot efek kat bayi.. Stiap klu sakit sya ketuk2 je kpla saya sbb xtahan sakit sgt.

      Delete
  5. Saya pn sm..tp saya mula mgndung ank kedua..ms ank pertsma xde plk trk mcm ni..nk menanges..ni br prgnt 5week...

    ReplyDelete
  6. Sy pun mngalami masalah skt gigi geraham atas..tgh pregnant ank ke3 28 minggu..sakitnya sampai rasa nk pergi cabut jugak.kdg2 mlm pun x blh tdo.dh check mmg x ada sebatang keretakan atau lubang dimana2...tlg sy apa yg perlu sy lakukan

    ReplyDelete
  7. Sy tgh preggy anak ke 6...sblm ni takder sakut gigi serius but now i am suffering to death! Sakit sgt geraham tu tak juga tp berlubang..n gusi dah bengkak....rasa nak cabut je gigi tu esok....boleh bg advice tak????my due is on march 17.....

    ReplyDelete
  8. Sy pn sakit gigi geraham sbb berlubang.dlu xde pn sakit tp time mengandung ni sakitnye Tuhan je yg tahu.nk cabut takot sbb kesannye nty..huhu

    ReplyDelete
  9. Saya berdoa jugak supaya anak yg sy kandung selamat. Sy kne pakai braces. 4gigi kene cabut. Tp skrg ni baru cabut 2btg . Tp doc gigi sy ni ckp takde apa2. Start cabut masa 5bln. Ya allah. Semoga semua selamat.

    ReplyDelete
  10. Saya berdoa jugak supaya anak yg sy kandung selamat. Sy kne pakai braces. 4gigi kene cabut. Tp skrg ni baru cabut 2btg . Tp doc gigi sy ni ckp takde apa2. Start cabut masa 5bln. Ya allah. Semoga semua selamat.

    ReplyDelete
  11. Ibu mengandung sesuai untuk cabut gigi? Sebab isteri saya baru 4bulan. Betul ke boleh cabut gigi? Minta nasihat. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doktor ckp kalau 4 bulan boleh cabut.

      Delete
    2. Doktor ckp kalau 4 bulan boleh cabut.

      Delete
  12. Ibu mengandung sesuai untuk cabut gigi? Sebab isteri saya baru 4bulan. Betul ke boleh cabut gigi? Minta nasihat. Terima kasih

    ReplyDelete
  13. Sy pun mngalami masalah yg sama..sakit gigi diusia kndungn 37 mggu...krmarin berjumpa dgn dr pakar sakit puan dia mngatakan boleh ibu mngndung utk cabut gigi,jd hr n sy wat keputusan utk cabut ..dan mnuggu hr utk bersalin je ni...sy hrap tiada apa yg berlaku terhadap bby saya.....

    ReplyDelete
  14. Sy pun mngalami masalah yg sama..sakit gigi diusia kndungn 37 mggu...krmarin berjumpa dgn dr pakar sakit puan dia mngatakan boleh ibu mngndung utk cabut gigi,jd hr n sy wat keputusan utk cabut ..dan mnuggu hr utk bersalin je ni...sy hrap tiada apa yg berlaku terhadap bby saya.....

    ReplyDelete
  15. Sy pun mngalami masalah yg sama..sakit gigi diusia kndungn 37 mggu...krmarin berjumpa dgn dr pakar sakit puan dia mngatakan boleh ibu mngndung utk cabut gigi,jd hr n sy wat keputusan utk cabut ..dan mnuggu hr utk bersalin je ni...sy hrap tiada apa yg berlaku terhadap bby saya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cabut ye?Sy sekarang 37w...xtahan sgt ni...gigi berlubang...sampai kepala sakitnya...

      Delete
    2. Boleh cabut ye?Sy sekarang 37w...xtahan sgt ni...gigi berlubang...sampai kepala sakitnya...

      Delete
  16. Hari ini saya mengalaminya sakit gigi masa hampir nak bersalin.masa tgh doktor cek jalan, saya mengaduh sakit gigi dan tak terasa langsung sakit nk bersalin.allah tu maha adil masa nak push tiba2 allah hilangkan sakit gigi dan datang sakit nk bersalin.selesai baby kuar baru sakit gigi datang semula

    ReplyDelete
  17. sy pon tetbe sakit gigi pg td..kol 5 dh bangun xleh tdo dah..huhuhu..sy due date 19.3.16 ni.. harap2 sy boleh tahan..huhuh..tetbe plak sakit gg geraham bongsu..tp mmg sepatutnya kene surgery dah tp doc ckp pas bersalin..huhuh

    ReplyDelete
  18. so maksudnya boleh la cabut eks?

    ReplyDelete
  19. Saya mgalami gigi geraham berlubang..btl2 xperasan...tp bl tiba2 gigi rasa ngilu bbrp hr br sedar gigi geraham kat hujung belah atas kanan berlubang...huhu...ank dlm kandungan dh 31 weeks...dlm ms sm ank umur 1thn 8 bln msh bf...

    ReplyDelete
  20. Saya mgalami gigi geraham berlubang..btl2 xperasan...tp bl tiba2 gigi rasa ngilu bbrp hr br sedar gigi geraham kat hujung belah atas kanan berlubang...huhu...ank dlm kandungan dh 31 weeks...dlm ms sm ank umur 1thn 8 bln msh bf...

    ReplyDelete
  21. Sy pn tgh sakit gigi sekarang,niat nk g cabut,tp teringat period dh lewat sebulan....kne beli pragnent test dulu lah..

    ReplyDelete
  22. Nak bertanya,sy mengandung nk masuk 3bulan..boleh ke sy cabut gigi?? Sy da xtahan sgt ni..gigi sy pecah

    ReplyDelete
  23. Sy bru jumpa doc tdi.. skng pregnant 35weeks.. doc kata bole je cabut gigi.. klu kite sakit gigi lg stress lg payah nnti.. makanya dengan tawakal, niat dlm hati minggu dpn rabu gigi geraham ats ni kena cabut jugak. 3hari dh sakit.. gigi pecah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehh samalah kita 35 weeks. Tapi saya tampalan tu tercabut, so far tak rasa sakit.kalau nak pi tampal balik boleh tak.

      Delete
  24. Sy br mengandung 5 weeks. Gigi n gusi rs sgt sakit n ngilu smpi x bole nk tdo 2 mlm. Sbb x tahan sgt sy decide jmpa dentist. Sy infm doc yg sy pregnant, after doc chk doc kata gigi bongsu atas kanan kena cabut sbb dh berlubang, jd doc bg bius yg mild n safe utk fetus. Gigi bongsu bwh pn kena cabut tp doc advice lps bersalin sbb kena surgeri, jd bius lebey kuat. Sbg temp solution doc hnya tampal dulu gigi bwh. Sbg ubat tahan sakit doc bg paracetamol 500, mkn 3x bila betul2 sakit shj

    ReplyDelete
  25. Saya pernah mintak pendapat doktor. Saya pon mngalami benda yg sama. 30w baru sakit gigi.. kata doctor 3 bln pertama & 3 bln terakhir kandungan x boleh cabut gigi.tp 3 bulan yg tengah tu boleh. so, klu nak cabut better masa 3 bln tgh tu (4 bln-6bln)

    ReplyDelete
  26. Sy tgh sakit gigi kapak depan ni..takkn nk cabut, bukan ada rosak pun..cm gg jadi longgar dan gusi bengkak...mcm2 petua dh cb , hilang kejap sakit balik...minum susu , pil kalsium pun sm juga...beli ubat di farmasi cm bg ubat kumur shj..tak tau nk buat mcmn lg..dh 7 bulan lbh..kalau pegi klinik pun sm rsnya , doc tak blh buat apa2 juga melainkan bg paracetamol je...ada petua yg blh bg cpt hilaang tak...dh makin longgr gg ni 😢

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. 12 April 2017, Di klinik gigi UTC Kota Kinabalu, tgh cabut gigi.. Kandungan sekarang dlm 8 bulan/ 34 minggu
    Doktor kata ok kalo cabut gigi time kandungan sekarang. Jangan dlm 3 bulan pertama sbb baby masih kecik..

    ReplyDelete
  29. isteri sy mengandung baru sebulan.tapi kesian sangat tiap mlm xboleh tidur.makan pun xlalu.boleh ke kalau sy bawak die jumpa dentist ntuk cabut.ataupun ada cara lain selain cabut untuk kurangkan rasa sakit die.mohon pencerahan.tetima kasih

    ReplyDelete
  30. Situasi sy skrg mcm ne la..bru ja nak plan cabut gg.lps bc info sis rs ny lbh baik sy batalkn niat dlu demi kndgn.byk kn ja bzikir agar d permudahkn sgla urusan

    ReplyDelete
  31. This malaysia register article has scr888 game malaysia great reference scr888 android and ios download value, thank you scr888 918kiss very much for sharing, I would like to reproduced your article, so that more scr888 download 2019 people would see it.

    ReplyDelete