Saturday 8 June 2013

KACANG KUDA

Assalamualaikum & Salam Sejahtera ~

Hari ni aku menghabiskan masa aku dgn tidur... bila bangun jam 5.30pm tu tiba2 aku teringin mkn Kacang Kuda Rebus. Biasa la mengandung kan.. (alasan) aku pun segera mandikan wais dan ajak hasben aku cari kacang kuda. dia sikit punya pelik la dengar kacang tu.. dia tengok pun nda pernah dia ckp... KESIAN la dia ni... kacang kuda pun tak kenal ka tambey!



Kacang Kuda yang Hasben aku xpernah kenali sebelum ini

Aku ni sebenarnya lebih suka beli yg dh masak... senang dan bukan mau bkn byk pun... tapi sedih sangat daerah kesayangan kami KUDAT ini... apa saya yang saya idam2kan selalu tiada org jual. boring betul la mengandung dlm keadaan yg begini.

Tapi aku tidak akan berputus asa. Satu demi satu kedai runcit india kami masuk menjejaki Kacang Kuda. semua pun TIADA. harapan yang terakhir ialah MILIMEWA. aku buka pintu kereta dan turun mula dengan langkah kaki kanan harap2 la ada Kacang Kuda yg jadi idaman aku ketika ini.

ALAHAMDULLIAH... dengan sekali belek sahaja diruangan kacang tu aku dh nampak kelibat KACANG KUDA. rasa mau sujud syukur jak.. aku pernah makan yg sdh siap masa. aku xpasti la aku pandai ka tidak rebus ni. yg penting kacang kuda sdh ada dlm tangan. ala.. apa susah.. sekarang ni ada internet. cari la apa2 resipi pun semua ada.

Tiba2 aku ternampak la pula kacang soya....

KACANG SOYA dipercayai kalau diamalkan oleh ibu2 mengandung akan akan putih gebu.

hmmm alang2 dh jmpa ni... rembat jak la... lagi pun aku sdh lama berangan-angan mau buat home made kacang soya... sejak mengandung kn wais lagi... aku kadang2 hampir percaya jgk kacang soya ni boleh buat baby putih gebu. tengok saja la product sharklee ESP tu... org ckp kalau minum susu tu anak jadi putih... siap ada testimoni sebelum dan selepas lagi. Cuba tengok pula kandungan utama ESP tu... off course la SOYA... tapi harga pon bley tahan... siap ada set utk ibu mengandung trimester pertama dan kedua lagi. seram la aku tengok harga.. nak menyebut pun aku tak berani...


aku ambik keputusan untuk tidak terpengaruh... mahal tu wei... artis tempatan boleh la.. so aku rasa aku buat keputusan yang bijak untuk memproses sendiri susu kacang soya hihihi....

Actually aku mau tulis tentang cara merebus kacang kuda. jauh naw lari ke ESP.

rupa2nya kacang soya ni perlu direndam semalam dulu... hampeh! besok la baru boleh makan... lepas rendam tabur garam batu. baru rebus sampai sedap. kecewa betul la....



No comments:

Post a Comment