Thursday 14 November 2013

KU JATUH CINTA PANDANG PERTAMA PADA SHAKLEE

KU JATUH CINTA PANDANG PERTAMA PADA SHAKLEE


AMARAN: KERANA IANYA MENGENAI SHAKLEE MAKA TULISANNYA HARUS HIJAU

SEJARAH PERTEMUAN:

Pertama kali aku mendengar perkataan Shaklee dari mama ku sendiri yang memang dari dulu sangat menitik beratkan kepintaran IQ anak². Zaman aku sekolah mama bg kami adik-beradik makan supplement EXAMO persediaan homopati khas untuk minda. Mungkin kerana kami tidak jugak bijak-bijak seperti yang mama harapkan... maka mama tidak lagi bagi EXAMO.



Bila aku melangkah ke alam pekerjaan aku masih ada 3orang adik yang masih sekolah menegah dan rendah. Mama sibuk cari pati minyak ikan Shaklee. mungkin masa tu (sekitar tahun 2004) tsunami Shaklee masih belum meletus seperti hari ini. Vitamin Shaklee dimana² ada. Tapi hebatnya mama ku yang telah lama mengetahui kebaikan Omega Guard (walaupun mama memanggilnya Pati Minyak Ikan Shaklee). Itulah kali pertama aku mendengar perkataan Shaklee!

    
Kali ke-2: Aku sangat cemburu melihat seorang kawan lama yang berjaya menyusukan anak Fully Breastfeed. Aku tidak mampu berbuat begitu walaupun aku sangat MAHU! bukan kerana aku berkerja. Tapi kerana TIDAK CUKUP SUPPLY. Kawan aku tu suruh cuba Shaklee. Dia siap cakap "aku ni bukan ejen.. tp ramai yang cakap Shaklee dapat membantu memperbanyak kan bealan susu". Dan itu kali ke-2 aku mendengar perkataan Shaklee.

KAJIAN BERMULA: 
Pada bulan Mac 2013, aku disahkan mengandung anak ke-2. Syukur Alhamdulillah... walaupun makcik doktor di Klinik Kesihatan Ibu dan Anak (KKIA) tu tidak pernah meraihkan kehamilan aku tapi sebaliknya marah² pula sbp aku tidak merancang "BARU JUMPA TAHUN LEPAS. TAHUN NI DAH JUMPA LAGI. TAK MERANCANG KE?" hormon stress yang tidak stabil ketika mengandung buat aku dengan mudah menjawab "maaf dokter. saya mmg merancang untuk mengadung" banyak la MakCik dokter tu pot pet pot pet pot pet. kecoh betul la Makcik dokter tu. aku yang akan berjuang dia pula yang gelabah.  

Doktor tu bagi aku borang makmal warna biru. Tujuan murni doktor tu adalah untuk menyuruh saya buat appointment ujian diabetis. Orang sini sebut minum air gula. Aku ikutkan saja la.. aku gagahkan minum air glukos nan segelas tu. lepas 2jam datang lagi cek paras gula dalam darah. dan.. OMG ternyata hormon insulin dalam badan aku mmh tidak mampu menyingkirkan segelas glukos yg aku minum tu. Bacaan BSP 7.8mmol/L maka dengan bangganya Makcik Dokter tu megaturkan 3 lagi appointment utk aku:-

i)   JUMPA DIAETITION
ii)  JUMPA PAKAR PERANCANGAN KELUARGA
iii) BUAT UJIAN BSP 4 KALI SEHARI (7.30am, 11.30AM, 5.30PM dan 9.00PM) 
iv) JUMPA DIA BALIK LEPAS LENGKAP 4 KALI BSP TU UNTUK DIA TENGOK            KEPUTUSAN BSP TU.

Mengandung kali ini aku dapat rasakan kepayahannya... 

namun sabda Nabi shallallahu ‘alayhi wa sallam menyebut : “Tidaklah seorang mukmin itu ditimpa kepenatan, kesakitan, perkara yang tidak disukainya, kesedihan, bahaya (yang disebabkan oleh orang lain) dan kerisauan, hatta duri yang mencucuknya kecuali Allah akan mengampunkan dosa-dosanya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)

Dan cukuplah juga kepayahan ibu mengandung, melahirkan dan menjaga anak ini digantikan oleh Allah dengan kedudukan ibu yang sangat tinngi di sisi seorang anak itu.

MASALAH-MASALAH KETIKA HAMIL:

BERIKUTAN terlalu banyak masalah yang aku hadapi ketika mengandung anak ke-2 ini aku buat banyak kajian di perpustakaan Encik GOOGLE. Setiap hari depan komputer aku akan menaip:-

i)   MENGATASI MASALAH DIABETIS KETIKA HAMIL 
ii)  BP RENDAH dan 
iii) DARAH TINGGI 
iv) KELESUAN YANG LUAR BIASA KETIKA HAMIL
v)  BAYI TANPA JUANDIS (SAKIT KUNING)

Aku bertuah betul kerana di pejabat aku ada seorang kawan yang sangat rajin berkongsi tentang kebaikan ubat-ubatan berdasarkan pengalaman dia sendiri. dia syorkan aku mencuba TRANSFER FACTOR (TF) dari 4Life. 



Dalam keadaan ini aku akan cuba apa saja yang baik untuk kesihatan aku dan baby. Aku pun beli 2botol sebotol/60 capsule RM170.00 harga ahli. aku beli 2 botol terus since aku ni tinggal jauh dari bandar... nnt susah pula dapat stok. bersalin lambat lagi ni..  

TERIMA KASIH TRANSFER FACTOR 4Life you make me feel alive and really enjoy my pregnancy 

Memang berbaloi-baloi consume TF ni (walaupun harganya ada sengat) dalam seminggu aku ambik 1biji 1hari mmg ketara sangat perubahan:-

pada diri:
i)  Tiada Lagi morning sickness 
ii) Tiada lagi heart burn (yang sangat perit. sebelum ni aku sampai pernah            tidur duduk ok)
iii) Tiada sakit tulang belakang, sakit pinggang, sakit kepala (sebelum ni mmg      sangat teruk jln pun mcm penghidap sakit GAUT peringkat Kritikal)
iv) Tiada rasa penat dan lesu (sebelum ni balik kerja mmg totally collapse)
v)  HB, BSP dan BP stabil 100%

aku memang syorkan TF ni pada preggy mommy! dalam masa yang sama aku suruh hasben aku mkn jgk TF ni since dia mmg selalu mengadu sakit pinggang. Sesi urut mengurut mmg jgn harap la! ini saja yang boleh aku membalas pengorbanan suami yang bertungkus lumus mencari nafkah keluarga. Seperti yang aku duga feedback yang sangat positif dan ketara

pada hasben:
i)   SAY GOODBYE TO BACK BONE PAIN
ii)  SAY GOODBYE TO RESDUNG, BERSIN PAGI² HIDUNG SUMBAT AND SO ON
iii) HASBEN AKU SANGAT RAJIN MEMBANTU AKU MENGURUSKAN RUMAH             TANGGA (sebelum ni mmg dia penat sokmo. mau minta tolong pun aku           bersimpati)    
selain tu aku turut memperkenalkan TF pada ibubapa tercinta kerana kesan yang sagat ketara ibubapa tercinta pun turut sama meng-oder TF. terima kasih kawan ku Cek Dayang yang telah mempernalkan aku kepada TF. 

AKU PUN SUDAH CONFUSE.. SEKARANG NI AKU MAU CERITA TTG ILOVE SHAKLEE ATAU ILOVE TRANSFER FACTOR???  
SEBENARNYA AKU PENGGUNA TEGAR KEDUA-DUA SUPPLEMENT NI... ILOVE BOTH kalau disuruh memilih aku tidak mampu meninggalkan salah satu darinya. SERIOUS! Shaklee dan TranferFactor sangat berbakti pada kami anak beranak.  

Setakat ni vitamin Shaklee yang aku consume ialah:  

OMEGA GUARD NI AKU AMBIL BUKANLAH UNTUK DIRI SENDIRI TAPI UNTUK BABY DLM KANDUNGAN NI. AKU BELI DENGAN HARGA AHLI RM112. MAMA PUN ADA BELI UNTUK AYIP DAN ILA.. MAMA BAGI RM100 SBP AKU SALAH BAGI HARGA. BUKAN RM98 TP RM112

B-COMPLEX NI PUN AKU TELAN SETIAP HARI BUKANLAH UNTUK DIRI TAPI UNTUK BABY DALAM KANDUNGAN... TP TANDA DISEDARI AKU TURUT MENDAPAT BENIFITNYA... KUKU DAN KULIT AKU RASAKAN SANGAT CANTIK... AKU TIDAK PAKAI LOTION PUN SEKARANG... TP KULIT TERASA LEMBAP SEPANJANG HARI. APA KANDUNGAN B-COMPLEX NI PUN AKU TIDAK TAU SANGAT. NIAU UTAMA UNTUK BABY SEMATA-MATA. AKU BELI DENGAN HARGA AHLI 

AKU TERTARIK DENGAN BUNGKUSAN VITA-LEA YANG ADA TULIS IRON FORMULA. BAGI AKU IRON TU IALAH ZAT BESI YANG SANGAT BAIK UTK PEMBENTUKAN SEL DARAH MERAH. MUNGKIN SEBAP TU JGK HB AKU SANGAT MEMUASKAN. BILA HB CANTIK BERMAKNA BABY DALAM PUN CUKUP DARAH... UNTUK BABY SEMATA-MATA. AKU BELI DENGAN HARGA AHLI RM75

BUAT MASA NI AKU MAKAN JENIS CHEWABLE. YANG PALING AKU SUKA... ANAK AKU WAIS SANGAT SUKA VITAMIN C NI.. SETIAP HARI DIA TIDAK PERNAH LUPA MINTA. DIA SEBUT "UBAT" AKU AJAR SEBUT VITAMIN DIA TAK LAYAN. OK LA... UBAT PUN UBAT LA... YG PENTING WAIS PUN DAPAT MENIKMATI KEBAIKAN SHAKLEE. AKU BELI DENGAN HARGA AHLI RM32.00  

MULAI ESOK AKU AKAN BERALIH KEPADA JENIS SUSTAINED RELEASE NI PULA.. BIAR LA WAIS MAKAN JENIS CHEWABLE TU. AKU JATUH CINTA PADA VITAMIN C JENIS SUSTAINED RELEASE NI KERANA ADA PERKATAAN "SUSTAINED" MAKSUDNYA... VITAMIN AKAN DISIMPAN DALAM PERUT DAN AKAN DIBEBASKAN SECARA BERPERINGKAT. TAHUKAH ANDA BADAN KITA TIDAK AKAN MAMPU MENYERAP VITAMIN C YANG SANGAT BANYAK DALAM SATU MASA. DAN BADAN KITA JUGA TIDAK AKAN MENYIMPAN VITAMIN C. TP AKAN TERUS DIKUMUHKAN... SAYANG LA VITAMIN C YG MAHAL² KAN SEDANGKAN BADAN KITA TIDAK MENDAPAT KHASIATNYA. TP TEKNOLOGI SUSTAINED NI MEMBOLEHKAN VITAMIN C DIBEBASKAN PERLAHAN-LAHAN. AKU BELI DENGAN HARGA AHLI RM 78.00  

DAN MULAI ESOK JUGA AKU MULA MINUM ESP NI... NIAT UTAMA AKU PADA ESP NI SEMOGA NANTI AKU BOLEH MENYUSUKAN BABY SEKURANG²NYA SELAMA 2 TAHUN. AKU BELI DENGAN HARGA AHLI RM124 

Harga vitamin-vitamin Shaklee ni mmh nampak mahal... tp bila barang sampai ketangan... makaihhh... besaunya! mmg berbaloi dan beratus-ratus biji. Contohnya tadi hasben bawa balik Vita-C Plus (RM78) dgn ESP (RM124) yang aku oder... memang bersar² dan beratus-ratus tablet! 
cubalah... tidak menyesal punya.. 

kalau mau sama² merasakan sendiri kegilaan ku terhadap vitamin kerana Shaklee bgtau jak aku. kita atur! mau beli terus d kedai Shaklee pun boleh.. dengan SYARAT GUNALAH ID AKU. tp ID tidak ingat berapa haha... nnt la car dulu. 

-wassalam-

2 comments:

  1. Salam singgah
    Me pregnt mom with gdm
    Betul ke tf tu mmbntu merendahkn bcaan glukos..xlarat dah nk buat bsp jaga makan dan xmau cucuk insulin

    ReplyDelete
  2. Insya Allah.. saya mmg buat mcm tu... dan sehingga melahirkan baby BSP mmg benar² normal.. tidak perlu jaga makan.. lepas bsalin doc akan monitor BSP baby within 24hrs. tp alhamdulillah BSP bby pun normal.

    ReplyDelete